Nie zawsze wiemy kiedy trzeba serwisować narty i w tym krótkim materiale postaramy się wyjaśnic Państwu kiedy i dla czego trzeba o narty zadbać !

Po pierwsze nasze narty kosztują a kupno ich zajeło pewnie dużo czasu, wiec dbajmy o nie a będą służyć nam dłużej . Narta dobrze przygotowana do sezonu pozwali na bezpieczniejszą jazde ,nowoczesne techniki , wymagają aby krawędzie narty były dobrze naostrzone . Zapewni to lepsze trzymanie przy skręcaniu i brak uślizgu który jest bardzo niebezpieczny dla naszych stawów kolanowych i ogólnego bezpieczeństwa. Jeśli podczas jazdy czujemy że narty "uciekają" i nie jadą po odpowiednim torze a przy oględzinach widzimy że krawędzie nie są pod kontem prostym z licznymi ubytkami i zarysowaniami , jest to znak ze trzeba je naostrzyć. Polega to na tym że z krawędzi z boku i od spodu zbiera sie odpowiednią ilość materiału aż do momentu uzyskania konta prostego(czasem innego) i równej ostrej krawędzi . Dzięki takiemu zabiegowi narty będą lepiej trzymać się stoku i tym samym lepiej jechać.

Po drugie proste zabiegi konserwujące zapewnią że narty będą mniej sie "starzeć" . Takim zabiegiem jest smarowanie na gorąco . Narta z czasem traci swoją ślizkość co powoduje że staje się wolniejsza ,następnie zaczyna się kleić do niej śnieg a w efekcie końcowym ślizg zaczyna wysychać i utleniać się . Oznaką takiego stanu są białe plamy podobne do pleśni na spodzie narty . Aby temu zapobiec wystarczy narte nasmarować odpowiednim smarem bazowam , rozprowadzanym w odpowiedniej temperaturze za pomocą żelazka do nart ,bądź specialnej maszyny. Smar wnika w strukture ślizgu i zabezpiecza przed utlenianiem . Po smarowaniu należy z narty zdjąć nadmiar smaru za pomocą odpowiedniej cykliny i wypolerować aż do uzyskania odpowiedniej powierzchni jezdnej . Po takim zabiegu narty są ponownie ślizkie i szybkie , śnieg nie przywiera do spodu , jazda staje się przyjemniejsza . Czynność smarowania trzeba przeprowadzać za każdym razem kiedy widać oznaki opisane powyżej oraz na zakończenie sezonu.

Po trzecie jeśli już nasze narty zostaną na tyle zniszczone że ilość rys i ubytków będzie dyskwalifikować je do dalszej jazdy , oczywiście niki do tego nie dopuści bo każdy dba o swój sprzęt , nie wpadajmy w panike . W serwisie można dokonać regeneracij nart czyli uzupełnić ubytki za pomocą specialnych kofixowych wypełniaczy . Każdy ubytek trzeba oczyścić ,następnie zalać rozpuszczonym kofixem i wyszlifować aż do uzyskania równej powierzchni ślizgu . Narty będą jak nowe i pozostaje tylko zrobic odpowiednią strukture na ślizgu , nasmarować i na stok .

Nasze porady są bardzo ogólne i każdy z procesów jest bardziej skomplikowany ale na pewno daje to Państwu pogląd na to jak dbać o sprzęt .